Tips : leiderschapsvaardigheden die de moeite waard zijn om te ontwikkelen !
Inleiding
Heeft u ooit met grote bewondering naar medewerkers gekeken vanwege hun ongekende en onberispelijke vermogen om anderen er bij te betrekken en te motiveren en zijn hierdoor een ‘natuurlijk geboren leider’, iemand die begaafd is met het vermogen om sociale veranderingen op de werkvloer te ontketenen?
Hoewel we allemaal wel eens dit soort ontzag hebben ervaren, is het gemakkelijk om ons te laten misleiden door de term ‘natuurlijk geboren leider’. In feite zijn de meeste grote leiders niet geboren met de vaardigheden die nodig zijn om te slagen. Ze werkten veeleer hard om de vaardigheden te ontwikkelen die hen in staat zouden stellen om te slagen in het personeelsbestand, en ze werkten eraan om deze kenmerken in de loop van de tijd te ontwikkelen en te verfijnen. De waarheid is dat grote leiders niet van de ene op de andere dag geboren worden. In plaats daarvan worden ze gevormd door jaren van ijverige praktijk, geduld en tijd.
Het mooie van deze openbaring is dat ook u een groot leider kunt worden met de juiste vaardigheden. Deze vaardigheden zijn gemakkelijker aan te leren dan je denkt en velen van hen kun je op dit moment al beginnen te oefenen. Dus, wat zijn enkele belangrijke leiderschapsvaardigheden die de moeite waard zijn om te ontwikkelen? Hier zijn er een paar die je op het snelle pad naar succes zullen brengen op vrijwel elk gebied van je persoonlijke en professionele leven.
Organisatie. Een groot leider is altijd georganiseerd en zit bovenop de laatste trends in de branche. Organiseren is meer dan alleen maar op de hoogte blijven van deadlines. Het gaat om vooruitdenken, proactief problemen oplossen en toekomstige innovatie. Een groot leider is iemand die in staat is om met gemak te reageren op stijgende uitdagingen en die altijd de integriteit van de missie, doelstellingen en waarden van het bedrijf behoudt. Als een autoriteitsfiguur niet georganiseerd is op de werkvloer, is de kans groot dat zijn of haar collega’s dit voorbeeld zullen volgen. Dit bestendigt niet alleen de chaos en verwarring op de werkplek, maar kan ook leiden tot een gebrek aan positieve participatie en het moreel van de werknemers. Georganiseerd blijven houdt in dat u uw werkplek schoon en opgeruimd houdt, dat u prioriteiten stelt, dat u deadlines haalt en dat u sterk toezicht houdt op het project.
Delegeren. Een van de belangrijkste aspecten van een groot leider zijn is het succesvol en naadloos kunnen delegeren van taken. Hoewel sommige mensen zich zeker meer op hun gemak voelen bij deze vaardigheid, is het iets dat met een beetje oefening in de loop van de tijd kan worden ontwikkeld. Leiders op de werkvloer moeten weten hoe ze taken moeten delegeren en moeten de taken samen met hun ondergeschikten opvolgen om ervoor te zorgen dat alle taken tijdig worden uitgevoerd. Succesvol delegeren houdt in dat men zich mondig opstelt, dat men in staat is om anderen aan te moedigen de taak op zich te nemen en experts te worden op het gebied van het onderwerp. Om deze vaardigheid te oefenen, kan het nuttig zijn om klein te beginnen. Begin met het delegeren van kleine taken aan anderen om hun vertrouwen en vaardigheden op te bouwen. Als ze professioneel groeien, delegeer dan grotere taken met minder toezicht. Na verloop van tijd zult u meer vertrouwd raken met de notie van succesvol delegeren en gedeelde verantwoordelijkheid op de werkplek.
Communicatie. Hoewel goede communicatie zeker belangrijk is in elk facet van je leven, is het van cruciaal belang op de werkplek. Elke goede leider begrijpt het belang van duidelijke, beknopte en eerlijke communicatie. Als leider in het personeelsbestand is het belangrijk om te communiceren met alle leden van uw team. Goede leiders stimuleren de communicatie op elk niveau van het bedrijf en staan open voor het delen van ideeën en het uitwisselen van informatie. Het is belangrijk voor leiders om niet alleen te begrijpen wat er in de praktijk gebeurt, maar ook om informatie te delen met betrekking tot administratieve en hogere managementbeslissingen. Om deze vaardigheid te helpen oefenen en verder te ontwikkelen, is het belangrijk om een open platform voor communicatie te ontwikkelen. Het houden van regelmatige teamvergaderingen, het sturen van teammails met updates en het aanmoedigen van mensen om met nieuwe ideeën te komen, is cruciaal voor het succes van uw personeel. Als leider is het ook belangrijk om uw ondergeschikten te leren kennen. Het organiseren van een teamuitstapje of het uitvoeren van regelmatige teambuildingactiviteiten zijn geweldige manieren om uw collega’s te leren kennen. Het zal u niet alleen helpen om met hen in contact te komen op persoonlijk vlak, maar het zal u ook helpen om zwakke punten te identificeren die moeten worden aangepakt met verdere training of opleidingsmogelijkheden.
Empathie. Tot op zekere hoogte zijn grote leiders empathisch. Ze verdiepen zich in persoonlijke uitdagingen en proberen de oorzaak te begrijpen, terwijl ze helpen bij het vinden van een oplossing. Grote leiders zijn ook bekwame luisteraars. Het grootste deel van onze dagelijkse interacties houden in dat wij luisteren met de intentie om te reageren. In feite zijn we vaak zo bezig met het genereren van onze reactie, dat we niet echt horen wat er wordt gezegd. Om deze vaardigheid te ontwikkelen, probeer je tijdens je volgende gesprek te focussen op wat er daadwerkelijk gezegd wordt. Luister naar wat je collega’s je vertellen en probeer je echt in te leven. Luister niet met de intentie om te reageren, maar laat ze het gesprek met een minimale onderbreking voeren. Een leider met sterke communicatieve vaardigheden, die ook nog eens medelevend is, is zeker de drijvende kracht achter het succes in elk gebied van de bedrijfswereld.
Houding. Als je kijkt naar enkele van de meest succesvolle bedrijven ter wereld, is de kans groot dat ze allemaal één ding gemeen hebben een leider met een “yes we can” houding. Geen enkele grote organisatie heeft ooit succes gehad zonder iemand die de leiding had en een positieve houding had. Grote leiders nemen geen genoegen met ‘nee’ als antwoord. In plaats daarvan kijken ze naar waargenomen barrières als mogelijkheden om te leren en te groeien. Ze stimuleren succes op alle niveaus door een positieve instelling te behouden en hun teamleden te motiveren om hetzelfde te doen. Waar je ook staat in het leven, je kunt altijd je houding veranderen. Om deze vaardigheid verder te ontwikkelen, kan het nuttig zijn om dankbaarheid te oefenen. Het visualiseren van persoonlijke en professionele groei, het tonen van compassie en het zich even losmaken van de drukte van het dagelijks leven kan helpen om dit unieke kenmerk te oogsten.
Veerkracht. Voor veel van de grootste leiders in het personeelsbestand gaan veerkracht en houding hand in hand. Zelfs met de meest positieve houding kan het moeilijk zijn om met harde tegenslagen op de werkvloer om te gaan. Daarom zijn grote leiders vaak ook zeer veerkrachtige individuen. Grote leiders weten hoe ze zich moeten aanpassen aan de eb en vloed van een zich steeds verder ontwikkelend bedrijfslandschap en hoe ze met gemak met tegenslagen moeten omgaan. In de loop der tijd hebben ze geleerd om hun technieken aan te passen aan de toenemende behoeften van de sector en hebben ze geaccepteerd dat falen een natuurlijk onderdeel is van het groeiproces. Het oefenen van veerkracht gaat gepaard met vallen en opstaan. Het houdt in dat je jezelf openstelt en vervolgens weer opkrabbelt in het geval dat het niet gaat zoals je wilt. Het ontwikkelen van een dikke huid kost als het ware tijd, maar is een eigenschap die met de praktijk vorm kan krijgen.
Aanpak. Een andere belangrijke leiderschapsvaardigheid is leren hoe je je aanpak op maat kunt maken. Een personeelsbestand bestaat uit mensen met verschillende achtergronden, locaties en leerniveaus. Elke persoon is uw branche leert, interpreteert, communiceert en bereikt succes op een andere manier. Aangezien geen twee mensen hetzelfde zijn, is het belangrijk dat leiders begrijpen hoe ze hun aanpak effectief kunnen afstemmen op het werken met een diverse groep mensen. Door rekening te houden met verschillende culturele overtuigingen, persoonlijkheidskenmerken en taalbarrières kan succes op alle niveaus in de sector worden gegarandeerd.
Transparantie. Een van de belangrijkste kenmerken van elk groot leider is het vermogen om transparant te zijn naar collega’s en ondergeschikten op de werkvloer. In elke werkomgeving is eerlijkheid een bron van vertrouwen, en vertrouwen is de band die alles bij elkaar houdt. Zonder vertrouwen zal er weinig tot geen succes worden geboekt in welke hoedanigheid dan ook. Grote leiders zijn eerlijk en begrijpen het belang van het onderhouden van een transparante omgeving met hun managementteam en medewerkers. Ze zijn in staat om op een eenvoudige manier te communiceren en verantwoordelijkheid te nemen voor gemaakte fouten.
Betrokkenheid. Om een groot leider te zijn, moet je je inzetten voor het werk dat je doet. Als je een managementfunctie hebt en niet toegewijd bent aan het werk dat gedaan wordt, zullen je ondergeschikten ook niet toegewijd zijn. Grote leiders geven het goede voorbeeld. Vaak zijn ze bij wijze van spreken in de loopgraven te vinden naast hun medewerkers. Naast het feit dat ze toegewijd zijn aan het werk dat ze doen, doen grote leiders wat ze beloven. Grote leiders doen geen valse beloftes, maar doen beloftes met de bedoeling hun woord te houden en hun professionele waardigheid te behouden.
Er zijn veel kenmerken die grote leiders, groots maken. Veel van deze eigenschappen worden echter niet doorgegeven of geërfd van de ene generatie op de andere. In plaats daarvan worden ze in de loop van de tijd ontwikkeld door degenen die het leiderschap op de werkvloer uitvoeren. Sommige zijn zeker gemakkelijker aan te passen dan andere, maar het zijn allemaal vaardigheden die je zullen helpen om persoonlijk en professioneel succes te behalen op veel verschillende niveaus. Als u die volgende stap in uw carrière wilt zetten en een hoog niveau van succes op de werkvloer wilt bestendigen, neem dan contact met ons op.
Wilt u meer weten over de mogelijkheden van onze begeleiding voor uzelf en/of uw personeel, stuur ons dan een e-mail met uw vragen of maak een afspraak met ons voor een vrijblijvend gesprek.